Festivalbezoek tijdens ziekte: geen reden voor ontslag
Een werknemer met een burn-out bezocht tijdens haar ziekte een festival. De werkgever ontsloeg haar op staande voet, maar zonder succes: sociale activiteiten zijn toegestaan wanneer deze het herstel ondersteunen, zeker als een behandelaar ze nadrukkelijk adviseert.
Wat speelde er?
De werknemer, 24 jaar oud, trad in augustus 2024 in dienst bij een uitzendbureau. In november van dat jaar meldde zij zich ziek met burn-outklachten. De bedrijfsarts stelde vast dat werkhervatting voorlopig niet mogelijk was. Ook in januari 2025 bleef dat oordeel ongewijzigd, pas na een operatie eind januari kon het herstel verder worden beoordeeld.
Op advies van haar behandelaar begon de werknemer weer met lichte activiteiten die zij voorheen leuk vond. Zo pakte zij sporten op en bezocht zij in januari 2025 een festival, slechts voor enkele uren.
De werkgever zag foto’s via social media, trok de ernst van de klachten in twijfel en verweet de werknemer daarnaast dat zij niet altijd bereikbaar was en eerder uitgevallen zou zijn bij een vorige werkgever. Op 29 januari 2025 volgde ontslag op staande voet.
Wettelijk kader |
Dit artikel lezen...
... en toegang tot alle artikelen en de complete Arboregelgeving?
Dat kan nu voor
per jaar