Klachten over een bedrijfsarts: waar kan een werknemer terecht?
Werknemers die zich ziek melden, hebben rechtstreeks contact met een bedrijfsarts. Het is voor hen de belangrijkste deskundige van de arbodienst. In sommige gevallen ontstaat er ontevredenheid over de aanpak of behandeling van de bedrijfsarts of komt het zelfs tot een rechtszaak bij het tuchtcollege. Een werknemer met een klacht over de bedrijfsarts kan verschillende routes bewandelen.
Klachtenregeling arbodienst
Het kan zo zijn dat een werknemer zich na een gesprek met de bedrijfsarts onheus bejegend of onbegrepen voelt. Of dat de werknemer de diagnose of een (of meerdere) rapportage(s) van de bedrijfsarts in twijfel trekt. Een van deze of een vergelijkbare situatie kan ertoe leiden dat de werknemer een klacht over de bedrijfsarts heeft.
Werknemers kunnen hun klacht het beste als eerste bespreken met de bedrijfsarts in kwestie. Als dit niets oplevert kan de werknemer een klacht indienen bij de arbodienst waar de bedrijfsarts werkzaam is. De arbodienst heeft een verplichte klachtenregeling.
Bedrijfsarts werkt zelfstandig
Bedrijfsartsen die werkzaam zijn als zelfstandige zijn verplicht om hun eigen klachtenregeling te hebben. Ook kan het zo zijn dat ze onder een collectieve...
Dit artikel lezen...
... en toegang tot alle artikelen en de complete Arboregelgeving?
Dat kan nu voor
per jaar